බහුදේව වාදය ඉස්ලාම් ප්‍රතිෙක‍ෂප කරන්නේ ඇයි ?

ආදී මිනිසාගේ පටන් මිනිසා සෑම කලකම ප්‍රීය කලේ සාමුහිකව ජීවත් වීමටයි. මන්ද මිනිසාට ජීවත්වීම සදහා අන් අයගේ සහයෝගය ද අවශ්‍ය විය. මේ නිසා තනිව ජීවත්වීම මිනිසාහට දුෂ්කර වු කාර්‍යයක් විය. මිනිසාගේ එම දුර්වලතාවය හි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස මිනිසාට සාපේක‍ෂව දෙවියන් දෙස බැලූ මිනිසාහට, එකම දෙවියෙක් සියල්ල ඉටුකරන්නේ කෙසේද? යන සැකය ඇතිවිය. එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස බහුදේව වාදය සමාජයේ ස්ථාපනය විය.

ඉස්ලාම් පවසන දේව වාදය අවබෝධ කරගැනීමට නම් ප්‍රථමයෙන් දෙවියන්, සාපේක‍ෂව බැලීමෙන් බැහැර විය යුතුයි. මිනිස් මැවීම යනු දෙවියන්ගේ අනන්තවු මැවීමන්වලින් එකක් පමණි. ඒ අනුව මිනිසාට සාපේක‍ෂව බැලීම යන්න තාර්කිකව බැලූවත් එය වැරදිය. එසේ නම් දෙවියන්ගේ සැබෑවටම අවබෝධ කරගත හැක්කේ කෙසේද?. මේ පිලිබදව බුද්ධිමත් ආකාරයට අවධානය යොමු කරමු. එනම් වඩාත් ප්‍රායෝගික වන්නේ ඒක දේව වාදයද? බහු දේව වාදයද?
ප්‍රථමයෙන් බහුදේව වාදයේ අවශ්‍යතාවය කුමක්ද?, යන්න පිලිබදව අවධානය යොමු කලේ නම්, එයට ප්‍රධානම හේතුව “සියල්ල එකම දෙවියෙකු විසින් ඉටුකල නොහැක” යන විශ්වාසයයි.

එය එසේ නම් දෙවියන්හට දුර්වලතාවයක් ඇත. ඉස්ලාමීය විශ්වාසය අනුව දුර්වලතාවයන් හා අවශ්‍යතාවයන් ඇත්තෙකු දෙවියෙක් විය නොහැක. එසේම දෙවියෙක් නම් නියත වශයෙන්ම ඔහු දුර්වලතාවයන්ගෙන් හා අවශ්‍යතාවයන්ගෙන් බැහැරවුවකි. දුර්වලතාවයන් හා අවශ්‍යතාවයන් නොමැති නම් තවත් දෙවියෙකුගේ අවශ්‍යතාවයක් ඇති නොවේ. ඒ අනුව විශ්ව පාලනය සදහා තවත් දෙවිවරුන්ගේ අවශ්‍යතාවය ඇති නොවේ. එසේ නම් ප්‍රායෝගික වන්නේ ඒකදේව වාදය මිස බහුදේව වාදය නොවේ.

තර්කයක් සදහා බහුදේව වාදය නිවරුදි යයි සැලකුවේ නම්. දෙවියන් යනු සුපිරි බලයකි. මෙවන් සුපිරි බලයන් කිහිපයක් එකවිට මෙම විශ්වය පාලනය කරන්න අවශ්‍ය වේ යයි උපකල්පනය කලානම්. පෘථීවිය සදහා එක දෙවියෙක්, සුර්්‍යා සදහා වෙනත් දෙවියෙක්, වෙනත් ග්‍රහයින්ට හා මන්දාකිණී සදහා වෙන වෙනම දෙවිවරුන් නම් ඇති වන තත්වය මොහොතක් සිතා බලන්න. එම මොහොතේම එහි පාලනයන් අවුල්වී එකින් එක ගැටී ලෝක විනාශය ඒ මොහොතේම සිදුවනු ඇත. මෙය පහසුවෙන් අවබෝධ කරගැනීම සදහා ස්වාධිනව කටයුතු කරන දුම්රිය පාලකවරන් දෙදෙනෙකු පිලිබදව එසේත් නැත්නම් වාහන තදබදයක් පවතින හතරමං හන්දියක එක ස්ථානයක වාහන හසුරවන පොලිස් මහත්වරුන් දෙදෙනෙකු පිලිබදව උපකල්පනය කර බලන්න. ප්‍රථීපලය කුමක්ද? එම වාහන එකින් එක ගැටී මහා විනාශයක් සිදුවනු ඇත. මේ සාමාන්‍ය මාර්ගයක සිදුකරන වාහන පාලනයකම තත්වය මෙයනම් සංකීර්ණ ගමන් මාර්ගයන් පවතින විශ්වයේ ක්‍රියාකාරීත්වයට කුමක් වේද?.

මේ අනුව විශ්ව පාලනය සදහා වුවද ප්‍රායෝගික වන්නේ ඒකම දේවියා යන සංකල්පය පමණි. මෙය තවදුරටත් අවබෝධ කරගැනීම සදහා රටක් එකවිට පාලනය කරන ජනාධිපතිවරුන් දෙදෙනෙකු උපකල්පනය කර බලන්න. එසේත් නැත්නම් පාසලක විදුහල්පතිවරුන් දෙදෙනෙකු, එසේත් නැත්නම් සාමාන්‍ය ග්‍රාමීය සමිතියක සභාපතිවරුන් දෙදෙනෙකු ප්‍රතිඵලය කුමක් වේද?. එහි තත්වය මා අමුතුවෙන් පැහැදිලි කිරීමට අවශ්‍ය නොවේ.

සාමාන්‍ය මිනිසුන්ගේ තත්වය මෙය නම්. සුපිරි බලයන් හා ශක්තීන් ඇති දෙවියන් අතර ගැටුමක් ඇතිවනුයේ නම්. තත්වය කොතරම් භයානක වනු ඇත්ද? බහුදේව වාදය පවසන සමහර ආගම්වල දෙවිවරුන් අතර ගැටුම්, දෙවිවරුන්ගේ බිරින්දෑවරුන් අතර ගැටුම්, දෙවියන්ගේ දරුවන් වන දේව දරුවන් අතර ගැටුම් මේ ආකාරයේ විවිධ ගැටුම් අප අසා ඇත්තෙමු. එවැනි ගැටුමන් සැබැවින්ම සිදුවුයේ නම් මුලූ විශ්වයේම ක්‍රියාකාරිත්වය අවුල්වී මහා විනාශයන් සිදුවෙනු ඇත. මෙය ශ.ද්ධ වු අල්කුර්ආනයේ 21-22 මෙසේ පවසයි.

ශුද්ධ වු අල්කුරානය

“ඒ දෙතැන (අහස , පොළොව) අල්ලාහ් (දෙවියන්) හැර තවත් දෙවිවරුන් සිටියෙය් නම්, ඒ දෙතැනම ව්‍යාකූල වන්නේය”

එසේ ව්‍යාකූල තත්වයක් ඇති නොවීමට නම් ප්‍රායෝගික වන්නේ “එකම දෙවියා”යන සංකල්පය මිස බහුදේව වාදී සංකල්පය නොවේ. ඉහත ශ.ද්ධවු කුර්ආන් වාක්‍යයෙන් මනාව එය පැහැදිලි කරයි. මෙම ඒකදේව සංකල්පය ඉස්ලාම් දහම පමණක් නොවේ ක්‍රිස්තියානි බයිබලයේද අවධාරනය කරයි. එනම්,
“…….ස්වාමින් වහන්සේ මෙසේ කියන සේක. මම පළමුවෙනියා ය, අන්තිමයාත් මම ය. මා හැර වෙන දෙවිකෙනෙක් නැත.
යෙසායා 44-6
ඒකදේව සංකල්පය පවසන ඉහත බයිබල් වාක්‍යයට අමතර බයිබලයේ තවත් බොහෝ තැන්වල මෙම ඒකදේව සංකල්පය අවධාරනය කරයි. එවැනි ස්ථාන කිහිපයක් නම් ද්විතීය කථාව 4-39, ද්විතීය කථාව 6-4, යෙසායා 43-10,11,යෙසායා 45-18, කොරිත්ති 8-4, තිමෝති 2-5,6………..යන්නයි.
බයිබලයේ මෙන්ම බොහෝ ස්ථානවල, බයිබලයට වඩා අධික ස්ථානවල මෙම ඒක දේව සංකල්පය ශ.ද්ධ වු කුර්ආනයේ දැඩිව අවධාරනය කරයි.

සියලූම දේව වක්තෘවරුන් (නබි ඊසා(අෙලෙ)තුමා, නබි මුහම්මද්(සල්) තුමා ඇතුලූ සියලූ වක්තෘවරුන්) මගින් ද ජනයාට දෙවියන් අවධාරනය කලේ මෙම ඒක දේව සංකල්පයයි. එය ශ.ද්ධ වු අල්කුර්ආනයේ,
ඔහු (දෙවියන්) එක්කෙනෙකි. ” (112-1)
ඇත්තෙන්ම මා හැර දෙවියෙක් නැත.” (20-14)
මා හැර වෙන දෙවියෙක් නැත. යන්න පවසා මිස දේව වක්තෘවරයෙකු නොඑව්වෙමු ” (21-25)
යනාදී වශයෙන් පවසයි. මේ අනුව බහුදේව වාදය යනු කිසිසේත් ප්‍රායෝගික නොවන මන:කල්පිතයක් පමණක් වන අතර ඒකදේව වාදය යනු සදාකාලික වු ප්‍රායෝගික සත්‍යක් යන්න හොදින් පැහැදිලි වේ.
අබු අර්ශද

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: